
Analysis of complaints................................................................................................ 1 
Standards of service................................................................................................... 1 
Summaries of upheld complaints ............................................................................... 2 

Document, Radio 4, 30 July 2007........................................................................... 2 
Costing the Earth, Radio 4, 30 August 2007........................................................... 2 
The Restaurant, BBC Two, 30 August and 6 September 2007 .............................. 3 
Breakfast, BBC One, 17 September 2007 .............................................................. 3 
Panorama: How I Became a Muslim Extremist, BBC One, 1 October 2007 ........... 4 
Street Doctor, BBC One, 22 October 2007............................................................. 4 
Breakfast, BBC One, 26 October 2007................................................................... 4 
The Politics Show, BBC One (West Midlands), 2 December 2007......................... 5 
The ONE Show, BBC One, 10 December 2007 and related website ..................... 5 
Miranda Hart’s House Party, Radio 4, 15 January 2008......................................... 6 

Analysis of complaints 

From 1 January – 31 March 2008 the Unit reached findings on 50 complaints concerning 48 
items (normally a single broadcast or webpage, but sometimes a broadcast series or a set of 
related webpages).  Topics of complaint were as follows: 
Table 1 

Topics of Complaint Number of 
Complaints 

Number of 
Items

Harm to individual/organisation (victim complaint) 3 3
Harm to individual/organisation (3rd party complaint) 1 1
Infringement of complainant’s privacy 1 1
Party political bias 2 2
Other bias 13 13
Factual inaccuracy 9 9
Offence to public taste 2 2
Offensive language 2 1
Violence 1 1
Sexual conduct 2 2
Sensitivity and portrayal 7 6
Racism 

In the period 1 January – 31 March, 12 complaints were upheld (5 of them partly) – 24% of 
the total.  Of the items investigated in the quarter, complaints were upheld against 11 items 
(23% of the total).  One complaint (about 1 item) was resolved.  This report contains 
summaries of the findings in those cases (except for two cases where the finding is 
provisional, and still subject to consideration of representations from the complainants).  

Standards of service 

The Unit’s target is to deal with most complaints within 20 working days of receiving them.  A 
target of 35 days applies to a minority of cases (8 in this quarter) which require longer or 
more complex investigation.  During the period 1 January – 31 March, 88% of replies were 
sent within their target time. 



Summaries of upheld complaints 

Document, Radio 4, 30 July 2007 

Complaint 

The programme featured allegations by a former Colonial Service officer who had served in 
the Ministry of Labour in Lagos at the time of the 1959 Nigerian elections that there was a 
pattern of electoral malpractice by officers of the Colonial Service aimed at securing the 
outcome preferred by the UK.  The Overseas Service Pensioners’ Association complained 
that the allegations were neither substantiated nor properly challenged or appropriately 
balanced.  The Association also complained that a statement by a historian that the British 
tried to manipulate elections to their advantage “in almost every single colony” was 
unwarranted, and went without challenge or rebuttal. 

Ruling (updated 6 July 2009) 

There was no direct corroboration for the allegations concerning the Nigerian elections, and 
the ECU established that the author of the leading contemporary study of the elections 
(whom the programme-makers had not succeeded in contacting) maintained unequivocally 
that he had found no evidence of the kind of electoral malpractice alleged.  Although the 
programme included a rebuttal from a former official, this was not enough to offset an overall 
impression that the allegations were more credible than the evidence in fact suggests.  It 
was legitimate to include a claim by a reputable historian about other British colonies, but the 
claim is vigorously contested by some, and the programme should have reflected this. In this 
respect, there was a breach of the Editorial Guidelines on Accuracy, which require that the 
BBC’s output be “well sourced, based on sound evidence [and] thoroughly tested”, and a 
consequent breach of the Guidelines on Impartiality, as it resulted in a less than balanced 
treatment of a controversial point. 
 
Upheld 

Further action 

The Editor, Documentaries (Audio & Music Factual) has discussed with the programme team 
the need to ensure that balance is properly maintained on controversial topics, in particular 
to make sure an impression is not given that allegations are more credible than evidence 
presented suggests.  He will revisit the subject with the team before the next series of 
Document goes into production. 

Costing the Earth, Radio 4, 30 August 2007 

Complaint 

A representative of the wind farm industry complained that the programme’s treatment of the 
subject had been inaccurate and unbalanced, and that it had inappropriately presented as 
“experts” two speakers who represented viewpoints critical of the industry. 

Ruling 

The programme explored legitimate concerns about the extent to which the Government’s 
regime of financial support for wind-generated power was leading to developments on 
unsuitable and ultimately uneconomic sites, and these concerns were put to the relevant 
Minister for comment.  It was also legitimate to present the programme’s two principal critics 



of the Government position and its consequences as experts in their field.  However, there 
were four occasions in the programme on which they made comments which should have 
been either balanced by another viewpoint or appropriately qualified. 
Partly upheld 

Further action 

The production team has been reminded about the need for fully balanced arguments in 
tackling controversial and complex issues.  

The Restaurant, BBC Two, 30 August and 6 September 2007 

Complaint 

Part-way through this series, in which aspiring restaurateurs competed to win the chance of 
running a restaurant in partnership with Raymond Blanc, a viewer complained that the Tesco 
brand had featured excessively. 

Ruling 

It transpired that Tesco was the only supermarket chain willing to allow filming at the short 
notice required by the production schedule, so it featured in several last-minute shopping 
trips by the contestants.  The ECU found that, although there had been editorial justification 
for filming in Tesco, the prominence of the name and brand in two of the programmes had 
exceeded what was editorially justified. 
Upheld 

Further action 

The finding has been discussed by the commissioning and production teams and the 
relevant programmes will be edited ahead of any future repeat to address the concerns 
raised. 

Breakfast, BBC One, 17 September 2007  

Complaint 

A viewer complained about an interview with a representative of Ecowatts about the thermal 
cell his company was developing.  Ecowatts claims that, by virtue of a process not yet 
understood by science, the cell produces a net energy gain, and this claim was uncritically 
accepted in the item. 

Ruling (updated 2 June 2009) 

Ecowatts acknowledges that it is working in a scientifically controversial area. The fact that 
its claims have attracted some criticism should have been reflected in the item. 
Upheld 

Further action 

The Editor of Breakfast has discussed the issues arising from the finding with her 
programme team, reminding them of the importance of checking and cross-checking facts; 
corroborating claims made by contributors, wherever possible; and ensuring that any 



references to a product, brand, service or organisation are editorially justified and not open 
to misinterpretation as endorsement. 



Ruling 

The therapy is not the product of peer-reviewed science, and there was no editorial 
justification for featuring the company which offered it in this uncritical context. 
Upheld 

Further action 

The Editor of Breakfast has reminded the team that claims made by companies and/or 
individuals of scientific breakthroughs - though legitimate areas for investigation and 
coverage in news programmes with a magazine format such as Breakfast - should only be 
broadcast where appropriate checks have been made.  Teams should seek to find peer-
reviewed scientific research where possible, so that undue - and uncritical - prominence is 
not given to a commercial service.  Teams should also remember to draw upon the advice 
and guidance of the Newsgathering Specialist correspondents within News. 

The Politics Show, BBC One (West Midlands), 2 December 2007 

Complaint 

A viewer who campaigns for “safe standing” areas in football grounds complained about the 
suggestions that the use of fencing in English grounds to segregate rival fans was a direct 
result of what happened at the Heysel Stadium in 1985, and that the Hillsborough disaster 
was caused by an influx of ticketless supporters. 

Ruling 

Neither suggestion was correct.  Fencing was already in widespread use by 1985, and Lord 
Taylor’s report on the Hillsborough disaster concluded that ticketless fans were not a 
significant factor. 
Upheld 

Further action 

The Editor of the programme discussed with the reporter concerned the need to guard 
against inaccuracies arising from the attempt to present complex issues in a concise and 
accessible form. 

The ONE Show, BBC One, 10 December 2007 and related website 

Complaint 

A viewer complained about a report on biometrics in the programme and related material on 
the programme’s website, which he believed amounted to propaganda for the Government’s 
policy on identity cards. 

Ruling 

The item as broadcast was duly balanced, and reflected the concerns of civil liberties groups 
about the technology in question.  However, the programme’s website provided a link only to 
an external website promoting the latest developments in the biometrics industry, and this 
did not comply with the requirements of BBC guidelines on balance in links to external 
websites. 
Partly upheld 



Further action 

The production team were reminded of the need to ensure appropriate balance when linking 
to external sites from a BBC programme-related website. 

Miranda Hart’s House Party, Radio 4, 15 January 2008 

Complaint 

Two listeners complained of a disparaging reference, in a humorous context, to a woman 
with a cleft palate.  Both referred to a previous finding about Mark Lamarr (Radio 2, 29 July 
2006), where the complaint had been upheld on the basis that the humour implied that cleft 
palate was risible. 

Ruling 

The cleft palate reference was derogatory, and in this instance the condition was somewhat 
more directly the butt of the humour than in the case of the previous finding. 
Upheld 

Further action 

The management of Radio 4 will discuss the finding with the independent production 
company concerned, with a view to ensuring that its producers are fully aware of the issues 
arising from it.  The attention of all programme commissioners in BBC Audio & Music has 
been drawn to this and the previous finding referred to by the complainants, and they have 
been reminded of the editorial standards which apply in such cases. 


	Analysis of complaints 
	Standards of service 
	Summaries of upheld complaints 
	Document, Radio 4, 30 July 2007 
	Complaint 
	Ruling (updated 6 July 2009) 

	Costing the Earth, Radio 4, 30 August 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	The Restaurant, BBC Two, 30 August and 6 September 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Breakfast, BBC One, 17 September 2007  
	Complaint 
	Ruling (updated 2 June 2009) 
	Further action 

	Panorama: How I Became a Muslim Extremist, BBC One, 1 October 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Street Doctor, BBC One, 22 October 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Breakfast, BBC One, 26 October 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	The Politics Show, BBC One (West Midlands), 2 December 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	The ONE Show, BBC One, 10 December 2007 and related website 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Miranda Hart’s House Party, Radio 4, 15 January 2008 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 



