
Analysis of complaints......................................................................................................... 1 
Standards of service............................................................................................................. 2 
Summaries of upheld complaints ....................................................................................... 2 

Credit Crash Britain, BBC2, 13 November 2008................................................................. 2 
Radio 1 presents Coldplay.................................................................................................. 2 
U2 = BBC............................................................................................................................ 2 
Zane Lowe, Radio 1, 23 February 2009.............................................................................. 2 
Top Gear, BBC2, 5 July 2009 ............................................................................................. 3 
Top Gear, BBC2, 26 July 2009 ........................................................................................... 3 
Trail and announcement for In Living Memory, Radio 4, 5 August 2009 ............................ 4 
Bang Goes the Theory, BBC1, 24 August 2009 ................................................................. 4 
Newsbeat, Radio 1, 30 September 2009 ............................................................................ 5 
Newsbeat website, bbc.co.uk, 1 October 2009................................................................... 5 
You and Yours, Radio 4, 29 October 2009 ......................................................................... 5 
Points West, BBC1 (West), 2 and 3 November 2009 ......................................................... 6 
Jewish man jeered at SOAS university debate, News Online, 17 December 2009 ............ 6 
Weekend Breakfast, Radio 5 Live, 24 January 2010.......................................................... 6 

Analysis of complaints 

From 1 October 2009 to 31 March 2010 the Unit reached findings on 132 complaints 
concerning 125 items (normally a single broadcast or webpage, but sometimes a broadcast 
series or a set of related webpages).  Topics of complaint were as follows: 

Table 1 

Topics of Complaint Number of 
Complaints 

Number of 
Items

Harm to individual/organisation (victim complaint) 9 



against 15 items (12% of the total).  One complaint was resolved.  This report contains 
summaries of the findings in those cases.  

Standards of service 

The Unit’s target is to deal with most complaints within 20 working days of receiving them.  A 
target of 35 days applies to a minority of cases (7 in this period) which require longer or 
more complex investigation.  During the period 1 October to 31 March, 82% of replies were 
sent within their target time. 

Summaries of upheld complaints 

Credit Crash Britain, BBC2, 13 November 2008 
Complaint 
Two viewers complained that a comparison between the yield from home-ownership 
between 1980 and 2000 and the return on investing a similar amount of capital in equities 
while renting one’s home had been incorrectly conducted, and that the conclusion that the 
renter-investor would have done better than the home-owner was seriously misleading.  The 
ECU did not uphold the complaints in the first instance, but re-opened its investigation in 
response to further representations from the complainants. 

Outcome 





Outcome 
A representative of the group confirmed to the ECU that there was no basis for such a 
statement (which may have a risen from a misunderstanding of the information that AC/DC 
had outsold the Beatles in the US during 2008). 
Upheld 

Further action 
The programme has been edited in the light of the finding, and will not be re-broadcast in its 
original form. 

Trail and announcement for In Living Memory, Radio 4, 5 August 2009 
Complaint 
The programme dealt with the circumstances leading to the introduction of Section 28 of the 
Local Government Act 1988 (“Clause 28”, which prohibited the teaching in state schools of 
the acceptability of homosexuality as a “pretended family relationship”) and the controversy 
surrounding it.  A trail for the programme described the law as “notorious” and “infamous”, 
and the word “infamous” was also used in the announcement preceding the programme.  A 
listener complained that the use of such pejorative terms was inconsistent with the BBC’s 
commitment to due impartiality in controversial matters. 

Outcome 





Points West, BBC1 (West), 2 and 3 November 2009 
A viewer complained that items in both programmes incorrectly referred to the Cheltenham 
and Gloucester as a building society. 

Outcome 
As the Cheltenham and Gloucester is now a bank, this was inaccurate; and, as the 
distinction between banks and building societies was relevant in the context, the inaccuracy 
was material.  However, this had already been acknowledged and apologised for by the 
programme team, and all staff in the newsroom had been briefed on the importance of 
accuracy in this respect.  In the view of the ECU, this sufficed to resolve the complaint. 
Resolved 

Jewish man jeered at SOAS university debate, News Online, 17 December 2009 
The item reported a claim that a Jewish contributor from the floor had been the subject of 
anti-Semitic abuse.  News Online quickly acknowledged that this claim was contradicted by 
others present, and replaced the original report with a more accurate account of the situation 
within 24 hours.  However, two people involved in the organisation of the debate complained 
that this action was insufficient. 

Outcome 
Although the action taken by News Online would be sufficient to resolve a complaint in most 
circumstances, in this instance the original report had been reflected in other online items 
and in the press.  In addition to replacing it with a more accurate account of the situation, it 
should have been made clear to visitors to the page that the original account had been 
misleading. 
Upheld 

Further action 
A note has been added to the revised article to make clear that the original version had been 
at fault in reporting the claim of anti-Semitic abuse uncritically.  News Online staff have been 
reminded of the importance of adhering to the guidelines on handling corrections to online 
material. 

Weekend Breakfast, Radio 5 Live, 24 January 2010 
The programme included a series of interviews on the Equality Bill (which was about to go 
before the House of Lords), focusing on the argument about whether churches should be 
free to deny employment to homosexuals in certain capacities.  A listener complained that 
the presenter had shown bias against the Christian viewpoint as represented in the 
programme. 

Outcome 
The presenter’s approach to the Christian viewpoint as represented in the programme was 
more combative than was appropriate in the circumstances, and in marked contrast to his 
approach to an interview with a representative of Stonewall.  Listeners might well have been 
given the impression that twmme i ECUp0 10.cuTsnce oachd0659/rBr  However, two p5p Tw Tm(oResolved )Tj
ET
EMC go 

Outcome 



particularly when attempts to play the role of devil’s advocate could be misinterpreted as a 
"personal" approach by the presenter. 

 


	Analysis of complaints 
	Standards of service 
	Summaries of upheld complaints 
	Credit Crash Britain, BBC2, 13 November 2008 
	Complaint 
	Outcome 
	Further action 

	Radio 1 presents Coldplay 
	U2 = BBC 
	Zane Lowe, Radio 1, 23 February 2009 
	Complaint 
	Outcome 
	Further action 

	Top Gear, BBC2, 5 July 2009 
	Outcome 
	Further action 

	Top Gear, BBC2, 26 July 2009 
	Complaint 
	Outcome 
	Further action 

	Trail and announcement for In Living Memory, Radio 4, 5 August 2009 
	Complaint 
	Outcome 
	Further action 

	Bang Goes the Theory, BBC1, 24 August 2009 
	Complaint 
	Outcome 
	Further action 

	Newsbeat, Radio 1, 30 September 2009 
	Newsbeat website, bbc.co.uk, 1 October 2009 
	Complaint 
	Outcome 
	Further action 

	You and Yours, Radio 4, 29 October 2009 
	Complaint 
	Outcome 
	Further action 

	Points West, BBC1 (West), 2 and 3 November 2009 
	Outcome 

	Jewish man jeered at SOAS university debate, News Online, 17 December 2009 
	Outcome 
	Further action 

	Weekend Breakfast, Radio 5 Live, 24 January 2010 
	Outcome 
	Further action 



